Szkolny projekt edukacyjno - wychowawczy „Polskie drogi do niepodległości…”
Adresaci projektu: uczniowie, rodzice i nauczyciele Zespołu Szkół Nr 1 w Godzieszach Wielkich;
Czas trwania projektu: marzec 2018 – listopad/grudzień 2018r.;
Autorzy projektu: dyrekcja i nauczyciele Zespołu Szkół Nr 1 w Godzieszach Wielkich , rodzice.
Cele ogólne projektu (zgodne ze Statutem szkoły):
- Wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji.
- Kształtowanie i rozwijanie postawy patriotycznej, przy jednoczesnym poszanowaniu dla dorobku innych narodów
- Ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności.
- Wdrażanie do życia w społeczności szkolnej i w grupie rówieśniczej. Kształcenie pozytywnych postaw, respektowanie norm społecznych i wychowanie do wartości
- Wpajanie nawyków kulturalnego zachowania, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi, przeciwstawiania się przemocy. Formowanie poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób
- Rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego oraz jego funkcji w budowaniu tożsamości osobowej ucznia oraz wspólnot: rodzinnej, narodowej i kulturowej.
- Rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej, świadomości swoich praw i obowiązków. Poszanowanie tradycji, historii własnego narodu w tym społeczności lokalnej. Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej.
Cele szczegółowe projektu (zgodne ze Statutem szkoły):
Uczniowie:
- pielęgnują kulturę i tradycję własnego narodu
- rozwijają związki z grupą społeczną
- mają poczucie odpowiedzialności za grupę, do której należą (rodzina, klasa, społeczność lokalna)
- uczą się zasad demokracji
- rozwijają umiejętności współpracy w grupie rówieśniczej, empatii, asertywności
- przestrzegają praw i obowiązków ucznia
- rozwijają swoje zainteresowania i pasje
- stosują w mowie i piśmie piękną polszczyznę
- reprezentują szkołę w konkursach, zawodach i innych formach prezentacji umiejętności i wiedzy
- umiejętnie korzystają z elektronicznych nośników informacji (Internet, telewizja)
Wartości, które wpisane są w zadania projektu:
- patriotyzm;
- tożsamość narodowa, etniczna i kulturowa;
- współpraca;
- otwartość wobec świata;
- poczucie godności własnej osoby i szacunek dla godności innych osób;
- samodzielność, odpowiedzialność;
- ciekawość poznawcza;
- kształcenie w zakresie porozumiewania się w językach nowożytnych;
Lp. |
Zadanie |
Termin |
Odpowiedzialni |
Uwagi |
1. |
Patriotyzm – różne oblicza (recytacja treści o charakterze patriotycznym) |
Marzec/kwiecień |
Nauczyciele j.polskiego |
Wszystkie klasy. |
Prawdy nie można rozstrzelać…- w rocznicę zbrodni katyńskiej. |
Marzec/kwiecień |
A.Sitko |
Projekt gimnazjalny klas II i III. |
|
2. |
Gminny konkurs recytatorski – „Poetyckie drogowskazy” |
kwiecień |
Jak wyżej |
Klasy 4-7, szkoły z terenu gminy. |
3. |
Odzyskanie niepodległości – plakaty w języku angielskim lub niemieckim. |
Wrzesień/październik |
Nauczyciele j.obcych |
Uczniowie klas trzecich gimnazjum. |
4. |
Witaj maj, pierwszy maj…” – Akademia z okazji świąt majowych. |
Kwiecień/maj |
D.Chabelska-Kubat |
Uczniowie klas II i III gimnazjum. |
Szkolny polonez. |
Kwiecień/maj |
Nauczyciele wychowania fizycznego. |
Wszystkie klasy. |
|
100 utworów na 100lecie – play lista utworów historycznych, patriotycznych itp. |
Kwiecień - październik |
K.Król I.Woszczek |
Wszyscy uczniowie. |
|
Wywiad z trzema patriotami – Chopin, Moniuszko, Bogusławski. |
Maj |
I.Woszczek |
Klasy IV-V. |
|
5. |
Wycinanki ludowe. |
maj/czerwiec |
I.Woszczek |
Klasy IV – V. |
Apele historyczne w odsłonie multimedialnej – święto Żołnierzy Wyklętych, poznański czerwiec, powstanie warszawskie, powstania XIX-wieku, stan wojenny, wydarzenia grudniowe, powstanie wielkopolskie. |
Marzec-grudzień |
A.Sitko |
Wszystkie klasy. |
|
Spotkanie z twórcami ludowymi naszej małej ojczyzny. |
Maj/czerwiec |
I.Woszczek |
Klasy IV-VI. |
|
5. |
Szkolne obchody Dnia Dziecka – Bieg Niepodległości. |
czerwiec |
Zespół wychowawczy |
Wszystkie klasy. |
Festyn połączony z wystawą „Matki niepokornych” |
czerwiec |
Rada Rodziców |
Cała społeczność szkolna. |
|
Symbole narodowe w grafice. |
wrzesień |
K.Król I.Woszczek |
Klasy VI-VII |
|
Program artystyczny – II wojna światowa. |
wrzesień |
Nauczyciele j.polskiego |
Klasy 6-8. |
|
Wycieczka do Poznania – Muzeum Narodowe, Muzeum Poznańskiego Czerwca, Muzeum Uzbrojenia, Muzeum Armii Poznań, Muzeum Powstania Wielkopolskiego. |
wrzesień |
A.Sitko |
Chętni uczniowie. |
|
Zabytki historyczne w najbliższej okolicy – plakat. |
Wrzesień/październik |
I.Woszczek |
III klasy gimnazjum. |
|
Bitowanie tekstów patriotycznych – powstanie warszawskie. |
Wrzesień/październik |
I.Woszczek |
Wszystkie klasy. |
|
Szkolny konkurs literacki – „To jest moja ojczyzna” |
październik |
Nauczyciele j.polskiego |
Klasy 4-8. |
|
Jan Paweł II i jego podejście do patriotyzmu. |
Październik |
B.Górska-Giczewska |
Uczniowie klas 7-8 i III gimnazjum. |
|
Od rycerza do komandosa – konkurs plastyczny towarzyszący festiwalowi. |
Październik-listopad |
I.Woszczek |
Wszystkie klasy. |
|
6. |
Milionerzy – temat przewodni „Walka Polaków o niepodległość” |
październik |
W.Janaś |
Wszystkie klasy. |
Gminny konkurs matematyczny na wesoło. |
październik |
A.Dyonizy |
Klasy 4-5. |
|
7. |
Gminny Konkurs Historyczny – W 100 rocznicę wybuchu powstania wielkopolskiego” |
listopad |
A.Sitko |
Wszystkie klasy, szkoły z terenu gminy. |
8. |
Przedstawienie z okazji 11 listopada. |
Październik/listopad |
W.Bilska A.Gawełek |
Uczniowie klasy 5ej. |
Wieczorek Pieśni Patriotycznych dla rodziców i przyjaciół szkoły. |
Listopad |
I.Woszczek |
Wszyscy uczniowie. |
|
XIII Festiwal Pieśni Legionowej i Patriotycznej z udziałem Gminnej Orkiestry Dętej (towarzysząca wystawa/konkurs plastyczny). |
Listopad |
I.Woszczek |
Wszyscy uczniowie. |
Uwagi:
- nauczyciele podani w rubryce odpowiedzialni są koordynatorami danego przedsięwzięcia, pozostali nauczyciele włączają się i wspierają;
- wykazane przedsięwzięcia zostaną zaopatrzone w szczegółowe załączniki;
- dyrekcja Zespołu Szkół Nr 1 w Godzieszach Wielkich zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w harmonogramie;
- włączanie się w akcje organizowane w ramach programu MEN „Niepodległa”.
Szkolny koordynator projektu – A.Sitko.