PL 627611949 (sekretariat); 627611083

 ks. Kordeckiego 8; 62-872 Godziesze Małe

Wolontariat PŁOMYKI nadziei rok szkolny 2020/21

Wolontariat szkolny to bezinteresowne zaangażowanie społeczności szkolnej - nauczycieli, rodziców i uczniów- na rzecz potrzebujących. Uczy postawy szacunku i tolerancji wobec drugiego człowieka.

Okres nauki w szkole jest najwłaściwszy do kreowania postaw altruistycznych. Wykorzystując otwartość i ciekawość świata młodego człowieka poprzez Wolontariat można odcisnąć dobroczynne piętno we wszystkich dziedzinach jego życia.

Staramy się, aby uczniowie w naszej szkole byli pełni pasji i zaangażowania, kierowali się wrażliwością i troską o drugiego człowieka. Uczniowie chcą nieść bezinteresowną pomoc, służąc tak potrzebującym jak i samym sobie.

Wolontariat również rozwija wśród młodzieży postawę alternatywną dla konsumpcyjnego stylu życia i uzależnień. Stwarza okazję do wyszukiwania autorytetów i budowania świata wartości, pomaga w rozwijaniu zainteresowań, w szukaniu pożytecznej formy spędzania czasu wolnego.

Podejmowana przez uczniów – wolontariuszy aktywność wpływa pozytywnie na rozwój ich osobowości, jest ważna i pożądana ze względu na wymiar edukacyjno – wychowawczy.

Aktywność wolontariuszy ukierunkowana jest na dwa zasadnicze obszary: środowisko szkolne i środowisko pozaszkolne.

Określiliśmy wspólnie cechy jakie każdy wolontariusz powinien posiadać

CECHY WOLONTARIUSZA

„Człowiek odnajduje siebie tylko w bezinteresownym dawaniu”.

/bp Jan Chrapek/

WYSOKI STOPIEŃ WRAŻLIWOŚCI, który pozwala na wnikliwą obserwację świata, tego, co nas otacza. To pomaga dostrzegać wokół siebie ludzi potrzebujących, samotnych, bezradnych, cierpiących i chorych. Samo dostrzeżenie ich – to nie wszystko! Wielu ludzi bowiem dostrzega wokół siebie potrzebujących, ale przechodzi obok obojętnie, nie reaguje.

EMPATIA, czyli umiejętność wczuwania się w sytuację i doznania drugiego człowieka, rozumienia i przeżywania jego cierpienia. Takie osobiste odbieranie drugiego człowieka skłania nas do zatrzymania się nad jego niedolą, wyzwala w nas potrzebę ochraniania go, udzielania mu pomocy. Wtedy pomagamy najbardziej skutecznie. Dajmy z siebie jak najwięcej, a to z kolei daje nam ogromną satysfakcję z  dobrze wypełnionego moralnego obowiązku.

CIERPLIWOŚĆ, której należy uczyć się codziennie, wypełniając swe zobowiązania. Wymaga to dużego panowania nad swoimi emocjami, nad złością, zniecierpliwieniem, popędliwością, często nad lenistwem czy zniechęceniem.

ODPOWIEDZIALNOŚĆ za siebie, swoje działania i za swojego podopiecznego. Odpowiedzialność należy w sobie wzbudzać i wzmacniać. Poczucie odpowiedzialności jest dowodem naszej dojrzałości do podejmowania różnych ról społecznych. Musimy pamiętać, ze jeśli zobowiązujemy się do czegoś, powinniśmy wcześniej ocenić nasze siły i umiejętności, aby nie podejmować zadań przerastających nasze możliwości. Nigdy nie należy obiecywać zbyt wiele, a potem nie wywiązywać się ze swoich zobowiązań. Lepiej wziąć na siebie mniej obowiązków, ale wywiązywać się z nich sumiennie

WSPÓŁDZIAŁANIE – znacznie więcej można osiągnąć działając wspólnie niż indywidualnie. Takiego współdziałania należy uczyć się, aby nie przekształciło się w zażartą rywalizację i zaspakajanie niezdrowych własnych ambicji.

PUNKTUALNOŚĆ – poszanowanie własnego czasu i czasu innych, to kolejna cecha, którą należy w sobie wypracować.

GOSPODAROWANIE CZASEM jest bardzo cenną umiejętnością, tym bardziej, że wolontariusze swoją działalność społeczną godzą z nauką szkolną i obowiązkami domowymi. Nie można bowiem być „dobrym” wolontariuszem dla wszystkich podopiecznych, zaniedbując własną rodzinę albo nawet sąsiadów.

TOLERANCJA I AKCEPTACJA – tak bardzo potrzebna zwłaszcza w kontaktach                         z osobami chorymi czy niepełnosprawnymi. To bardzo trudne zadanie, aby zaakceptować tę „inność” fizyczną czy psychiczną, umieć zobaczyć w osobie niepełnosprawnej pełnowartościowego człowieka. Nie każdy umie sobie z tym poradzić. Wymaga to pewnego treningu i przygotowania psychologicznego.

„WSTYD ZA ZŁO”, ważne jest wypracowanie odpowiedzialności za  siebie i innych oraz poczucia wstydu za popełnione błędy czy wyrządzone krzywdy. Takie poczucie ma zastępować konstruktywną krytykę, służyć rozwojowi wewnętrznemu, pracy nad sobą w celu podnoszenia własnej wrażliwości, umiejętności i kwalifikacji.

PRAWO DO SŁABOŚCI, do błędu czy porażki – nie jesteśmy nieomylni, zdarza się, że zrobimy coś źle, nie tak, jak planowaliśmy. Musimy sobie dać to prawo, nie załamywać się porażkami, ale wyciągać z nich konstruktywne wnioski na przyszłość – uczyć się na błędach. Zdobywamy w ten sposób nowe doświadczenia, które nas rozwijają, wzbogacają. Tak uczymy się nowych rzeczy, aby potem służyć radą i pomocą innym

DĄŻENIE DO SAMODOSKONALENIA SIĘ – wolontariusz powinien ustawicznie podnosić swoje umiejętności i doskonalić się wewnętrznie, aby pełniej i skutecznej pomagać

potrzebującym.

Opracowaliśmy kodeks etyczny wolontariusza:

KODEKS  ETYCZNY  WOLONTARIUSZA

Być pewnym

Zastanów się, dlaczego chcesz pomagać innym ludziom.

Być przekonanym

Nie oferuj swej pomocy, jeżeli nie jesteś przekonany o wartości tego, co robisz.

Być lojalnym

Zgłaszaj sugestie, nie „uderzaj” w innych.

Przestrzegać zasad

Nie krytykuj rzeczy, których nie rozumiesz. Może okazać się, że mają swoje uzasadnienie.

Mówić otwarcie

Pytaj o rzecz, których nie rozumiesz. Nie pozwól, by tłumione wątpliwości i frustracje odciągnęły Cię od tego, co najważniejsze, bądź zmieniły w osobę stwarzającą problem.

Chętnie uczyć się

Rozszerzaj swoją wiedzę.

Stale się rozwijać

Staraj się wiedzieć jak najwięcej o Twojej organizacji i pracy.

Nie sprzeciwiać się kontroli nad sobą

Będziesz pracował lepiej i z większą satysfakcją, wykonując to, czego od Ciebie się oczekuje.

Być osobą na której można polegać

Praca jest zobowiązaniem. Wykonuj to, co zgodziłeś się zrobić. Nie składaj obietnic, których nie jesteś w stanie spełnić.

Działać w zespole

Znajdź dla siebie miejsce w grupie. Samotnik działający na własną rękę jest mało skuteczny.

CO NAM SIĘ UDAŁO JUŻ ZREALIZOWAĆ:

Początek roku szkolnego 2020/21 rozpoczęliśmy we wrześniu od zapoznania dzieci i młodzieży  z ideą wolontariatu oraz jej programowanie. Odbyły się lekcje religii i lekcje wychowawcze. Zaplanowaliśmy całoroczną pracę wolontariatu. Wspólnie przyjęliśmy plan działań. Stworzyliśmy gazetkę informacyjną o wolontariacie.

W miesiącu październiku organizowaliśmy AKCJĘ ZNICZ i AKCJĘ ZAPOMNIANE GROBY z grupą wolontariuszy i harcerzy porządkowaliśmy opuszczone groby na cmentarzu parafialnym w Godzieszach, pamiętaliśmy o pomniku Błogosławionego Franciszka Stryjasa (zamordowanego przez hitlerowców katechety w czasie II wojny światowej)   i Stasia Biadali (chłopca którego Niemcy zastrzelili 3 września 1939 r. ) Wolontariusze przynosili znicze, które zapalaliśmy na opuszczonych grobach.

Dziękuję rodzicom: pani Aleksandrze K. i pani Anecie M. za pomoc podczas porządkowania grobów (najlepszym przykładem jest ten, który dają swoim przykładem rodzice)

4 PAŹDZIERNIK TO MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ ZWIERZĄT, 25 PAZDZIERNIK JEST DNIEM KUNDELKA I USTAWY O OCHRONIE ZWIERZĄT  jeszcze podczas nauki zdalnej udało nam się zebrać suchą karmę dla zwierząt podopiecznych schroniska w Kaliszu. Karma została przekazana do schroniska (podziękowania znajdziecie na stronie facebook schroniska.

Na przełomie listopada i grudnia ogłosiliśmy konkurs plastyczny NAJPIĘKNIEJSZA KARTA BOŻONARODZENIOWA i akcję TORNISTER PEŁEN UŚMIECHU . Kartki przekażemy osobom samotnym i chory z naszej parafii i dla hospicjum. Artykuły szkolne i środki czystości zbieramy dla dzieci potrzebujących podopiecznych Caritas diecezji kaliskiej.

Załączone zdjęcia w podglądzie wiadomości (Na głównej stronie) są niewidoczne. Wybierz kolejno w górnym Menu: Strefa wydarzeń - -> Aktualności - oś czasu